A média hatásai
A média hatásai a nők testképére
Megfigyelhető, hogy a médiában túlreprezentáltak a karcsú testalkatú hölgyek. Ehhez a nők mindössze néhány százaléka tud csak hasonlítani, pedig gyakran mérik magukat a média által megjelenített karcsú ideálokhoz. Ezek a káros üzenetek, amelyeket a média közvetít az emberek felé, önképzavarokat, evészavarokat is előidézhetnek.
A médiában szereplő személyekben sokak – hibás módon – példaképeket látnak és azonosítják a tartalmakban megjelenő karcsúságot a sikerrel és boldogsággal. Ezzel ellentétben a túlsúlyos egyénekről negatív érzelmeket vetítenek. Egyértelmű, hogy a média testképre gyakorolt hatással rendelkezik, egyfajta – ha nem is megfelelő – mintaadó módon.
Manapság jelentős szerepet tölt be az emberek életében a közösségi média, a média helyett
Általában a közösségi médiában megjelenő tartalmak, képek, videók mind pozitív felfogást sugároznak és motivációt közvetítenek az olvasó és a néző számára. De akkor miért is lehet káros hatással a mentális egészségünkre vagy miért eshet valaki depresszióba a közösségi médiák által?
Rendszerint “hibátlannak” tűnő képeket és tökéletesnek látszó posztokat tesznek közzé a felhasználók. Mások életének kirakata a különböző platformokon gyakran vezet szorongáshoz és depresszióhoz. Folyamatosan azzal szembesül a felhasználó, hogy a bejegyzést közzétevők mennyire boldogok és sikeresek. Ennek esetleges következménye lehet, hogy a néző lépést szeretne tartani a látottakkal.
Másrészről függőséget is okozhat saját maga állandó megjelenítése a közösségi oldalak felületén. A tartalomfogyasztó személyekkel gyakran előfordul, hogy egy digitálisan manipulált képhez hasonlítja önmagát. A média által sugárzott tartalmak és ideálok leginkább azokra az egyénekre jelenthetnek veszélyt, akik könnyedén befolyásolhatóak.
A felnőttek mellett leginkább a gyerekekre és fiatalokra vannak nagy hatással a médiatartalmak, mivel ők könnyebben befolyásolhatóak a személyiségfejlődésük során. A média hatásai beköltöztek az életünkbe, mindennapjainkba, kapcsolatainkba.
Mindennapi manipulációk
Az önmagával bizonytalanságban lévő egyén, aki nem elég kritikus, könnyebben hiszi el, hogy neki is szükséges a különböző szerek fogyasztása a fogyás érdekében.
A platformok algoritmusai alapján olyan reklámokkal találkozhat minden internethasználó, amilyen tartalmat az illető olvas, használ.
Ezt követően előfordul, hogy fogyókúrás termékeket promotáló oldalakkal vagy hirdetésekkel találja magát szembe, ami által nyomást érezhet a fogyókúra, súlycsökkentés tényleges megkezdésére.
Az Instagram, Facebook és Tik-Tok platformokon nap mint nap jönnek szembe a motiváló tartalmak, az egészséges életmód kialakításával kapcsolatban a sport és a táplálkozás. Az ilyen bejegyzésekben a nőknél vékony, a férfiaknál kisportolt alak jelenik meg, ami még jobban serkenti a néző gondolatait, hogy egészségesen éljen.
Az úgynevezett testképideál, amit a néző sokszor lát és néz a különböző platformokon, ráhatással lehet a gondolataira és a saját teste negatív megítélésében. Így akár táplálkozási zavarok is kialakulhatnak, ez pedig további betegségek megjelenéséhez vezethet.
A követők számára ezek az ideálok gyakran elérhetetlennek tűnnek. A negatív testképhez mentális probléma is társulhat, ez jellemzően önbizalom és önértékelési problémával jelentkezik, félelem a kritikától, visszautasítástól, ez pedig állandó szorongáshoz vezethet.